TECHNIEK & KENMERKEN

Leo Jordaens was ongetwijfeld ontzettend getalenteerd en over zijn werk valt meer te vertellen dan dat het mooi is. Met een minimum aan middelen - een paletmes, olieverf en een paneel - wist hij prachtige composities te creŽren, die gebaseerd waren op bestaande taferelen, maar in het eindresultaat nog slechts vaag herkenbaar. Een werk van Leo Jordaens herkennen is daarentegen kinderspel; niemand schildert zoals hij, hoewel er nog steeds een gerucht de ronde doet dat vader Jordaens in vrijwel dezelfde stijl schilderde en de werken nauwelijks te onderscheiden zijn.

Behalve de typerende techniek en de steeds weerkerende taferelen, zijn er nog een aantal andere kenmerken eigen aan Leo Jordaens. Zo schilderde hij steevast op een ondergrond van dun pershout, wat toch een prijsverlagende factor is; mocht hij op doek geschilderd hebben, zou zijn werk vandaag de dag een veelvoud waard zijn. Verder gebruikte hij ook altijd erg dunne, houten inlijstingen, doorgaans in blank hout of wit geschilderd.

Verder werkte Leo altijd op klein formaat; 38 x 43 cm lijkt daarbij veel voor te komen. Om met zijn werken te leuren, vervoerde hij ze in een koffertje en naar verluidt was dat het grootst mogelijke formaat dat er in paste. Vanwege die verspreidingsmethode werd aanvankelijk aangenomen dat Leo enkel lokaal bekend was, maar uit recente getuigenissen van enkele van zijn klanten, is gebleken dat hij ook ver buiten het Antwerpse met zijn schilderijen ging leuren, van Limburg tot aan de kust. Door het internet is hij tegenwoordig in heel Vlaanderen en ook bij onze noorderburen bekend.

Kenmerkend voor elk beeldend kunstenaar, is zijn of haar signatuur, en dat is voor Leo Jordaens niet anders. Tegelijk is dit een kenmerk dat voor heel wat verwarring zorgt; zo zou Leo rechts gesigneerd hebben en zijn vader links. Hoewel recent bewijs opdook tegen die theorie, blijft het een discussiepunt. Lees hierover meer op Jr. vs Sr.